Veckans dikt: Unge Strunge!

(BILDPISTOLEN)

HÄR ÄR EN PISTOL I ORD
TÄNK ER EN PISTOL SE DEN FRAMFÖR ER
OCH SKJUT ER SJÄLV I TANKARNA
ELLER ER FIENDE

HAR NI DET BÄTTRE NU



Michael Strunge; ur Billedpistolen 1985





Det var i café Grå Munkens källare i gamla stan. Jag gick i högstadiet och blev blixtförälskad. Michael Strunges blick mötte min ifrån baksidan av Fremtidsminder. Hur jag sedan feberyrt rev bland hyllorna på den lilla bokhandeln i min förort. De hade inte diktsamlingen, men naturligtvis gick den att beställas. Hur jag darrigt läste att han skulle komma till Sverige och läsa i Moderna museets trädgård. Å vad jag ville, men på den tiden hade jag inga lyrikvänner. Ett par veckor efteråt gjorde han som min Em skulle göra nästan femton år senare. Han klev ut genom sitt fönster på femte våningen. Unge vackre danske herr Strunge.

Efterlysning! Upptäcker när jag skriver detta att jag lånat ut poetens nyckelbok; den ovannämda Fremtidsminder. Är det månde Lotus som har den i sina hyllor?

Kommentarer
Postat av: Lotus

Jag har den inte längre, för jag beställde en egen från något litet antikvariat i Köpenhamn! Tyvärr! Däremot lånade jag en bok av dig nu i söndags. Det ska vi minnas. Hur som helst. Nu ska jag mejla barnbok till dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback