Veckans dikt: Eva Sjödin

Allt stämmer, allt handlar om oss, Edit och mig, fast vi i boken har blivit
till två barnhemspojkar i det inre av Kina:

"De hette Tehseng och Laiseng, vilket betyder Undfå Liv och Komma
Till Liv."

Hemma leker vi Tehseng och Laiseng.
Jag lägger Tehseng i en kartong med lite gråpapper i botten, och drar
henne på en cykelkärra till barnhemmet.

Tehseng tjuter.
-Tyst, säger jag. Kom ihåg att du blivit räddad! Att du kastades utanför
stadsmuren till vargarna men jag räddade dig. Du är en trollunge, en
bortbyting, du ska vara glad.

Eva Sjödin - Det inre av Kina (2002)



Tror jag mötte denna diktsamling under författarutbildningen. Senare lånade jag den på biblan och så småningom fyndade jag den på bokrean. Det inre av Kina är en prosalyrisk berättelse om unga systrar och deras små äventyr i barndomen.



Till er som undrade över Lars and the real girl; Tror den har biopremiär 23 januari. Själv hade jag ynnesten att se den genom filmfestivalen. Ett filmtips till när jag ändå är i farten;
Death at the funeral. Finns garanterat på dvd.










Kommentarer
Postat av: Lotus

Fin! Jag är så sugen på den där... Den kommer väl till mig när det är rätt tid.



Själv är jag nyfiken på poeten Helga Krook. Hon kommer ut med nytt nu i dagarna - "Mjölk och gator". Har beställt en av hennes tidigare på Bokbörsen, för att se vad det är för något! Spännande.

Postat av: loi

poesi i min smak! gillar nar det finns karaktarer och berattelser i dikten ...

2009-01-19 @ 22:34:01
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: annalivet

Helga Krook ska kollas upp. Håller med Loi om det där med berättelse och karaktärer. Denna innehåller som sagt bägge element, och är helt enkelt underbar!

2009-01-21 @ 17:50:00
URL: http://annalivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback