reading and hearing




Nyss hemkommen från reading. En kär väns lillasyster hade blivit utvald att få sin text uppläst från scen tillsammans med sju andras. Efs text handlade om två tonårstjejer, och den var såklart bäst. Jag satt pirrig och stolt i publiken. Slogs av hur annorlunda bra dramatik är uppbyggd, jämfört med bra poesi. Tycker jag. Dramatiken ska kännas naturlig. Man bör jobba med upprepningar, talspråk och lite svammel. Poesin byggs på att skala av och förtäta. Hitta nya uttryck. Jag har pluggat en himla massa teatervetenskap, men skrivit ytterst lite dramatik. En intressant diskussion kom upp under kvällen. Hur skulle det bli om man skrev drama med en poetisk penna? Går det utan att inbegripa styltighet och högtraveri? Och skulle man egentligen förstå något?



1 l ekomjölk
1 l ekoyoghurt
förpackning med ekoägg (6 st)
4 stora äpplen
= 65 kr

2 påsar chips
= 82 kr

Idag råkade det vara jag som köpte det första alternativet...

Kommentarer
Postat av: Lotus

Ledsen i huvud och hjärta kunde jag tyvärr inte gå igår... Jag har skaffat mig vattkoppor i hemmet. Usch usch usch. Men - livet är fullt av äventyr!

2009-01-10 @ 09:18:21
Postat av: Mia

Var det gröna stora äpplen du köpte? Om jag inte minns fel:-))

2009-01-10 @ 09:50:37
Postat av: Lotus

Jag tror att vi har målningen under kontroll. Du får däremot gärna komma och hänga upp en tavla eller så om du vill. Lite senare. Äta mat, dricka vin och ha det bra i samband med detta vore fint.

Postat av: lollo

man får skapa poetiska karaktärer ... vissa saker kan ju låta poetiska när man säger dem på rätt ställe ;=) prosalyrik är lite så tycker jag. en historia som berättas i poesi.

2009-01-11 @ 09:35:07
URL: http://livinglollo.blogg.se/
Postat av: annalivet

Mia; du har så rätt! Jag tål ju bara Granny Smith typ...

Lotus; Hänger gärna en tavla eller två när det är dags...

2009-01-11 @ 23:45:09
URL: http://annalivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback