Nattlyrik

INGENTING är grymt. Allting är grymt.
Ingenting är komiskt. Allting är tragiskt.
Ingenting är tragiskt. Allting är komiskt.
Allting är verkligt, overkligt, möjligt,
omöjligt, fattbart, ofattbart.
Allting är tungt. Allting är lätt.

Eugène Ionesco
(ur NOTES ET CONTRE-NOTES 1962



Veckans dikt kommer ur en av mina absoluta favoritböcker; Lyckad nedfrysning av herr Moro, som jag enligt anteckningar fick av  farsan för elva år sedan. Jag minns hur jag svindlades när jag läste denna dikt, och hur jag läste den gång på gång medan bröstet ömsom öppnades sen snörptes samman. Hursomhelst är dikten en skimrande sammanfattning på det som hela tiden pågår, dvs Livet.



Det är över midnatt, men jag vill ändå passa på att hylla världens bästa Tooli på födelsedagen. Hur? Naturligtvis med musik. Riktigt tjusig och dansant musik såklart;





Jag ville inte skriva det här sista, men det är det jag tänker på. Fick ikväll veta att en vän hittat sin bror död. Idag. Jag kan inte föreställa mig smärtan, sorgen och det som följer.

Kommentarer
Postat av: loi

fy fan vad hemskt.

dikten ar vacker.

men doden ar alltid svar ...

latta ditt hjarta i ett brev ...

manga kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback