filmisar

har just betalat räkningarna, det var mastodontmycket denna månad. med berlin i ryggen och julen framför näsan blir man ju lite svettig, men det ska nog ordna sig.

jag lovade mig själv att berätta om resten av filmfestfilmerna idag. så nu gör jag såklart det. allihopa var fina filmer som berör på något sätt. en del i salongen och andra har besökt mig först efter ett par dagar. här kommer tipsen:

cleaner samuel l .jackson spelar en snut som sadlat om och städar upp brottsplatser när han dras in i en intrig där alla är misstänkta och ingen är att lita på. en studie i extrema närbilder och kontrasten mellan svart blod och vita lädersoffor ramar in en mörk historia. ed harris gör ett starkt porträtt som kompis och renny harlin regisserar.


interwiev
sienne miller spelar Katja, USA:s nya filmstjärna, åtrådd av den amerikanske mannen och jagad av tabloiderna. när den självbelåtna politiska journalisten pierre, spelad av puddingen steve buscemi, tvingas intervjuva katja, uppstår ett möte som övergår från initialt obehag till en infernalisk stolthetskamp. buscemi har även regisserat detta drama om kändisskap och medieetik.

fjärilen i glaskupan jean dominique bauby är chefredaktör för franska elle då han drabbas av ett slaganfall. ett kärl brister i hjärnstammen och lämnar ingen förbindelse mellan hjärnan och kroppen. efter ett par veckor i koma vaknar han upp på sjukhus. det enda han kan röra är sitt vänstra ögonlock. han kan inte längre vare sig äta, svälja eller andas utan hjälp. läkarna ställer diagnosen locked in-syndrom. med ögat som enda kontakt med omvärlden lyckas han skriva en bok om sina upplevelser som ges ut tre dagar efter hans bortgång. vilket öde. man får verkligen perspektiv på livet och saker man tar för givet.

igår befarande jag att även min dator, liksom tvn, avlidit men nu har den repat sig tackolov. eftersom det är 28 dagar tills mina vitaminer kommer att börja verka måste jag halvlägga mig i sängen och glo på film på stubinen.

Kommentarer
Postat av: loi

jag sänder goda tankar till Yoko ... det är något glapp i Pollys sladd så jag vet hur jobbigt det känns när tekniken strular ;=) kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback