är jag en ängel eller idiot? - en smula av ingenting (lars norén)

hade en timme att fördriva och hamnade på biblioteket bläddrandes i min gamle fröken johans senaste bok som jag glömt. hans såriga poesi smälte fint ihop med jockums blyertsbilder. hade jag inte som vanligt haft ont om pengar hade jag löst in min biblisskuld och lånat hem herrarna. men det var fint att sitta i en fotölj vid fönstret bland alla hyllor också. tills en kvinna började babbla ogenerat och högt i sin mobil. hon planerade upp de närmaste månaderna vad jag förstod. nu vet jag det mesta om hennes familj, jobb och umgänge. tackolov knäppte en bibliotikarie henne på näsan, fast först efter nån kvart. fint att nån mer än jag fortfarande håller på tystnaden i dessa lokaler.

nu bläddrar jag i den begagnade lyrikboken från sjuttiotalet jag fick av morsan. i den är lars norén ännu ung och lovande och sonja åkesson är inte död i levercancer. tomas tranströmer jobbar som psykolog, ovetande om sin kommande hjärnblödning och bo setterlind vet antagligen inte om att han ska somna in ensam i en övernattningslägenhet femton år senare.

och idag är det pes begravning...

 


Kommentarer
Postat av: lotus

gick du på begravningen? och det sista stycket, med all död är en dikt. så att du vet!

Postat av: annalivet

först frukost och sen iväg...

2007-05-04 @ 10:28:19
URL: http://annalivet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback